Jak efektivně propojovat knihovny se školami?

Posluchárna 2
10. 9. 2025

dopoledne

9:10 - 12:30

Garantství bloku:

Pavlína Mazáčová /KISK/
Pavlína Kolínová /UISK/
Richard Papík /SU Opava/
Roman Giebisch /NK/

Veřejné knihovny a školy mají společný cíl – vytvářet podmínky pro celoživotní vzdělávání. Důležitá je nabídka atraktivních služeb knihoven pro děti, žáky, studenty a pedagogy, aby měli zájem objevovat a využívat informační zdroje a další služby, které jim knihovny nabízejí. Prvním krokem je vytvoření vztahu s rodiči a pedagogy ve vaší komunitě. Samozřejmostí musí být průběžná a aktivní spolupráce na akcích a programech, které jsou důležité pro školy i knihovny – podpora čtenářské, mediální a digitální gramotnosti. V oblasti čtenářské pregramotnosti je nutné dlouhodobě budovat vztahy s rodiči a najít způsoby k jejich oslovení a zapojení do aktivit knihovny. Pojďme hledat způsoby a příklady dobré praxe k propojení formálního a neformálního vzdělávání.

9:10

 
Úvodní slovo

9:10

Vít Richter, Vladana Pillerová
Kam směřuje profese knihovníka 2025

Výsledky celostátního průzkumu „Analýza věkové, vzdělanostní a mzdové struktury pracovníků knihoven 2025“. Sledování vývoje a trendů profese knihovníka a dalších pracovníků působících v knihovnách na základě výsledků průzkumů z let 1998, 2004, 2012, 2017, 2020 a 2025.

9:30

Dita Lánská
Specializované oddělení veřejné knihovny a možnosti spolupráce s oborově spřízněnými školami

Cílem příspěvku je prezentovat možnosti spolupráce specializovaného oddělení veřejné knihovny s oborově spřízněnými školami různých stupňů. Vycházím přitom ze specifičnosti postavení Divadelního a filmového oddělení Městské knihovny v Praze propojujícího odbornou i neodbornou veřejnost. Od roku 2023 jsem z pozice vedoucí tohoto oddělení v souvislosti s rozvojem komunitní funkce veřejných knihoven spojila síly s Teatrologickou společností, což je společenství mající podporu komunitního setkávání jako základní náplň své činnosti, se záměrem otevřít obor, více ho zpřístupnit veřejnosti a zároveň jej popularizovat. Jedním z hlavních bodů nového programu bylo také zapojení vysokoškolských studentů teatrologie a divadla do komunitního dění a odborné diskuse. Prostřednictvím této platformy se nám daří oslovovat jednotlivé cílové skupiny. Nabídku přednášek a workshopů v tomto směru chápeme jako vzdělávací aktivity doplňující formální vysokoškolské studium. Prostorová blízkost oborově zaměřených pedagogických pracovišť vůči Divadelnímu a filmovému oddělení, které sídlí v Ústřední budově Městské knihovny v Praze na Mariánském náměstí, je v této rovině velkou výhodou. Rovněž bych chtěla prezentovat další příklady spolupráce našeho oddělení se školami, a to přímo s jejich studenty nebo prostřednictvím propojení na institucionální úrovni.

9:50

Tereza Karlová
Nový cyklus lekcí pro SŠ (SOŠ) s využitím metod aktivního učení a digitálních nástrojů (Mentimeter)

Zaměřeno na rozvoj mediální a informační gramotnosti a kritického myšlení

10:20

Lekce s tematikou komunikace, vztahy, identita, duševní zdraví apod.

Zaměřeno na 2. stupeň ZŠ a středoškoláky

10:40 - 11:00 - Přestávka

11:00

Eva Mollová

Jak v programech pracovat s tematikou emocí

Eva Mollová – Psycholožka, která propojuje oblast duševního zdraví s biblioterapií v prostředí SŠ

11:30

Kulatý stůl
  • Papík
  • Pýcha
  • Černý
  • Peška