Posluchárna 2
10. 9. 2025
dopoledne
9:10 - 12:30
Garantství bloku:
Pavlína Mazáčová /KISK/
Pavlína Kolínová /UISK/
Richard Papík /SU Opava/
Roman Giebisch /NK/
Veřejné knihovny a školy mají společný cíl – vytvářet podmínky pro celoživotní vzdělávání. Důležitá je nabídka atraktivních služeb knihoven pro děti, žáky, studenty a pedagogy, aby měli zájem objevovat a využívat informační zdroje a další služby, které jim knihovny nabízejí. Prvním krokem je vytvoření vztahu s rodiči a pedagogy ve vaší komunitě. Samozřejmostí musí být průběžná a aktivní spolupráce na akcích a programech, které jsou důležité pro školy i knihovny – podpora čtenářské, mediální a digitální gramotnosti. V oblasti čtenářské pregramotnosti je nutné dlouhodobě budovat vztahy s rodiči a najít způsoby k jejich oslovení a zapojení do aktivit knihovny. Pojďme hledat způsoby a příklady dobré praxe k propojení formálního a neformálního vzdělávání.
9:10
Úvodní slovo
9:10
Vít Richter, Vladana Pillerová
Kam směřuje profese knihovníka 2025
Výsledky celostátního průzkumu „Analýza věkové, vzdělanostní a mzdové struktury pracovníků knihoven 2025“. Sledování vývoje a trendů profese knihovníka a dalších pracovníků působících v knihovnách na základě výsledků průzkumů z let 1998, 2004, 2012, 2017, 2020 a 2025.
9:30
Dita Lánská
Specializované oddělení veřejné knihovny a možnosti spolupráce s oborově spřízněnými školami
Cílem příspěvku je prezentovat možnosti spolupráce specializovaného oddělení veřejné knihovny s oborově spřízněnými školami různých stupňů. Vycházím přitom ze specifičnosti postavení Divadelního a filmového oddělení Městské knihovny v Praze propojujícího odbornou i neodbornou veřejnost. Od roku 2023 jsem z pozice vedoucí tohoto oddělení v souvislosti s rozvojem komunitní funkce veřejných knihoven spojila síly s Teatrologickou společností, což je společenství mající podporu komunitního setkávání jako základní náplň své činnosti, se záměrem otevřít obor, více ho zpřístupnit veřejnosti a zároveň jej popularizovat. Jedním z hlavních bodů nového programu bylo také zapojení vysokoškolských studentů teatrologie a divadla do komunitního dění a odborné diskuse. Prostřednictvím této platformy se nám daří oslovovat jednotlivé cílové skupiny. Nabídku přednášek a workshopů v tomto směru chápeme jako vzdělávací aktivity doplňující formální vysokoškolské studium. Prostorová blízkost oborově zaměřených pedagogických pracovišť vůči Divadelnímu a filmovému oddělení, které sídlí v Ústřední budově Městské knihovny v Praze na Mariánském náměstí, je v této rovině velkou výhodou. Rovněž bych chtěla prezentovat další příklady spolupráce našeho oddělení se školami, a to přímo s jejich studenty nebo prostřednictvím propojení na institucionální úrovni.
9:50
Tereza Karlová
Digitální technologie jako klíč ke spolupráci knihoven a středních odborných škol
Příspěvek představí možnosti a přínosy spolupráce knihoven se středními odbornými školami, včetně učňovských oborů, v rozvoji gramotností, kompetencí a kritického myšlení. Zaměří se na využití interaktivních technologií (typu Mentimeter) k zatraktivnění vzdělávacích programů pro mladé lidi a na efektivní metody hodnocení kvality spolupráce pomocí digitálních nástrojů. Představen bude také koncept akčního výzkumu a jeho aplikace v knihovnické praxi jako prostředku ke zlepšování služeb a hlubšímu porozumění potřebám partnerských škol. Praktické ukázky a tipy budou inspirací knihovníkům se zájmem o smysluplnou spolupráci se středními školami všech zaměření.
10:15
Jan Křeček
Biblioterapie ve výuce literatury na SŠ – inspirace pro knihovny
Od roku 2016 ve trojici pedagog–psycholožka–odbornice na biblioterapii implementujeme biblioterapeutické prvky do výuky literatury na střední škole. Perseus jako seberozvojový komiks, Život sv. Kateřiny jako pohled na mezigenerační konflikt žáků a rodičů, Hana Aleny Mornštajnové jako odrazový můstek pro povídání o copingových strategiích – to jsou jen některé z „biblioterapeutických experimentů“, které jsme vymysleli a vyzkoušeli přímo v hodinách. Jak učíme biblioterapeuticky? Na co si dát pozor? Jaké jsou výhody a nevýhody biblioterapie? A jak se může zapojit knihovna? V příspěvku na tyto a snad i další otázky budeme hledat odpověď.
10:40 - 11:00 - Přestávka
11:00
Pavlína Lišovská, Maty Čechovský
Databanka vzdělávacích programů KJM – příležitost pro praxi učících knihovnic a knihovníků
Databanka vzdělávacích knihovnických programů pro děti a mládež byla znovuobnovena v roce 2024 díky dotaci z VISK1 a jejím cílem je přinášet inspiraci zkušeným učícím knihovnicím a knihovníkům i začátečnicím a začátečníkům v edukační knihovní praxi. V příspěvku krátce představíme projekt Databanky a poté se zaměříme na konkrétní metodiky programů z Databanky. Představíme model didaktické šablony, v níž jsou pro Databanku všechny vzdělávací programy zpracovávány. Prakticky se budeme věnovat rozboru dvou konkrétních programů pro žáky 2. stupně ZŠ a SŠ. Příspěvek reflektuje aktuální potřeby spolupráce knihoven a škol.
11:20
Pavlína Mazáčová
Mentoři knihovní praxe v inovativní vyšokoškolské výuce – inspirace z KISKu
Spolupráce vysokoškolských knihovnických pracovišť s oborovou praxí otevírá stále nové příležitosti. Jakou formu a přínos může mít inovace výuky na KISKu, při níž studující v týmech designují lekce informačního vzdělávání s mentorskou podporou knihovnic a knihovníků? Na tuto i další otázky odpoví krátká reflexe přemosťující program bloku od tematických příspěvků ke kulatému stolu.
11:40
Kulatý stůl (diskusní panel)
Kulatý stůl (diskusní panel) k budoucnosti profese knihovnice/knihovník /vystoupí zástupci oborových škol a zástupci resortu MŠMT
- Richard Papík /SLU/
- Čeněk Pýcha /UISK/
- Pavlína Mazáčová /KISK/
- Michal Černý /MŠMT/
- Jan Peška /NPI/