Aktuálně
Setkání sekce městských knihoven
25. března 2025
Brno
AI akademie pro vedení knihoven
26. března 2025 živě (Brno)
2. a 16. dubna 2025 online
Kde se můžeme potkat
• 25.–26. 3. 2025 – Setkání sekce a AI v praxi manažera, Brno (+ dva online workshopy: 2. a 16. dubna)
• 15. 4. 2025 – Valná hromada SDRUK, Louny
• 23.–24. 4. 2025 – Library advocacy v praxi, Praha
• 13.–14. 5. 2025 – Elektronické služby knihoven, Zlín
• 21. 5. 2025 – Long story short, Hradec Králové
• 13. 6. 2025 – Online setkání sekce, Zoom
• 9.–11. 9. 2025 – Knihovny současnosti, Jihlava
Kdo jsme
Sekce městských knihoven SDRUK sdružuje ředitele a vedoucí městských knihoven a podporuje jejich rozvoj, spolupráci a sdílení zkušeností. Naším cílem je pak společně tvořit inspirativní knihovny, které jsou moderní, otevřené a efektivně reagují na potřeby svých komunit.
Klíčové aktivity naší sekce
V sekci se zaměřujeme na praktickou podporu ředitelů či vedoucích knihoven, rozvoj jejich kompetencí a zajištění kvalitních služeb pro veřejnost. Naše společné aktivity se soustředí na tyto klíčové oblasti:
1. Vzdělávání a rozvoj manažerských dovedností
- Budujeme dlouhodobý systém vzdělávání pro vedení knihoven.
- Pomáháme si navzájem hledat zdroje financování na vzdělávání, včetně možnosti kofinancování ze SDRUK.
- Organizujeme stáže a výměnné programy, které umožňují sdílení zkušeností a osvědčených postupů.
2. Zavádění inovací a trendů do knihoven
- Podporujeme moderní trendy v knihovnách v souladu s Koncepcí rozvoje knihoven ČR.
- Pomáháme si s granty, advokacií a sdílením zkušeností – nejen úspěchů, ale i slepých uliček, abychom se společně posouvali dál.
- Spolupracujeme s pilotními knihovnami, které testují nové přístupy a modely služeb.
3. Advokacie a zastupování zájmů knihoven
- Pomáháme si navzájem při přípravě na jednání se nejen se zřizovatelem, ale i s dalšími spolupracujícími organizacemi a veřejností.
- Podílíme se na tvorbě strategií a legislativních změn, které ovlivňují fungování knihoven.
- Aktivně se zapojujeme do dotačních programů.
4. Praktická pomoc v řízení knihoven
- Sdílíme si podklady k aktualizaci směrnic, smluv a metodických materiálů..
- Pomáháme si s personální a legislativní problematikou. Sdílíme si zkušenosti z práce s týmem.
- Nabízíme praktickou podporu při tvorbě strategií a jejich realizaci v praxi.
5. Podpora pro nové ředitele knihoven
- Začínáte jako ředitel knihovny? Nejste na to sami! Víme, že začátky můžou být plné otázek, a proto jsme tu pro vás – komunita kolegů, kteří si tím začátkem sami prošli a rádi pomohou. Můžete se na nás obrátit s čímkoliv, co vás v nové roli čeká. Nabízíme mentoring, sdílení zkušeností i možnost probrat důležitá rozhodnutí, která vás potkají.
Naším cílem jsou fungující silné a moderní knihovny, které jsou pilířem demokracie a rozvoje komunit.

Workshop Advokační práce v kostce, Olomouc

Wellbeing ředitelů, Třinec
Kde se potkáváme?
- Setkávání a sdílení zkušeností – pravidelná živá setkání, kde řešíme aktuální témata a výzvy knihoven, sdílíme si ředitelské úspěchy i problémy, hledáme řešení, pomáháme si.
- Online diskuze – pořádáme online setkání k důležitým tématům i (strategie, PR, financování atd.).
- Vzdělávání a rozvoj – pořádáme odborné semináře a školení pro ředitele a vedoucí knihoven.
- Podpora v komunitě – aktivní diskuze, rady, nápady a sdílení inspirace v uzavřené skupině na Facebooku. Sdílení podkladů k aktualizaci směrnic a dalších materiálů na Google Disk.
Přídej se k nám a staň se součástí naší komunity. Dej nám o sobě vědět, stačí vyplnit tento formulář: https://forms.gle/hPUL6FAtX6Cxzssn9
V případě dotazů se na nás neváhej obrátit, jsme ti k dispozici.
Martina Wolna (Třinec)
Jan Červinka (Nymburk)
Zdeňka Smahlová (Valašské Meziříčí)