Sekce městských knihoven

Aktuálně

Setkání sekce městských knihoven

25. března 2025
Brno

AI akademie pro vedení knihoven

26. března 2025 živě (Brno)
2. a 16. dubna 2025 online

Kde se můžeme potkat

• 25.–26. 3. 2025 – Setkání sekce a AI v praxi manažera, Brno (+ dva online workshopy: 2. a 16. dubna)

• 15. 4. 2025 – Valná hromada SDRUK, Louny

• 23.–24. 4. 2025 – Library advocacy v praxi, Praha

• 13.–14. 5. 2025 – Elektronické služby knihoven, Zlín

• 21. 5. 2025 – Long story short, Hradec Králové

• 13. 6. 2025 – Online setkání sekce, Zoom

• 9.–11. 9. 2025 – Knihovny současnosti, Jihlava

Kdo jsme

Sekce městských knihoven SDRUK sdružuje ředitele a vedoucí městských knihoven a podporuje jejich rozvoj, spolupráci a sdílení zkušeností. Naším cílem je pak společně tvořit inspirativní knihovny, které jsou moderní, otevřené a efektivně reagují na potřeby svých komunit.

Klíčové aktivity naší sekce

V sekci se zaměřujeme na praktickou podporu ředitelů či vedoucích knihoven, rozvoj jejich kompetencí a zajištění kvalitních služeb pro veřejnost. Naše společné aktivity se soustředí na tyto klíčové oblasti:

1. Vzdělávání a rozvoj manažerských dovedností
  • Budujeme dlouhodobý systém vzdělávání pro vedení knihoven.
  • Pomáháme si navzájem hledat zdroje financování na vzdělávání, včetně možnosti kofinancování ze SDRUK.
  • Organizujeme stáže a výměnné programy, které umožňují sdílení zkušeností a osvědčených postupů.
2. Zavádění inovací a trendů do knihoven
  • Podporujeme moderní trendy v knihovnách v souladu s Koncepcí rozvoje knihoven ČR.
  • Pomáháme si s granty, advokacií a sdílením zkušeností – nejen úspěchů, ale i slepých uliček, abychom se společně posouvali dál.
  • Spolupracujeme s pilotními knihovnami, které testují nové přístupy a modely služeb.
3. Advokacie a zastupování zájmů knihoven
  • Pomáháme si navzájem při přípravě na jednání se nejen se  zřizovatelem, ale i s dalšími spolupracujícími organizacemi a veřejností.
  • Podílíme se na tvorbě strategií a legislativních změn, které ovlivňují fungování knihoven.
  • Aktivně se zapojujeme do dotačních programů.
4. Praktická pomoc v řízení knihoven
  • Sdílíme si podklady k aktualizaci  směrnic, smluv a metodických materiálů..
  • Pomáháme si s personální a legislativní problematikou. Sdílíme si zkušenosti z práce s týmem.
  • Nabízíme praktickou podporu při tvorbě strategií a jejich realizaci v praxi.
5. Podpora pro nové ředitele knihoven
  • Začínáte jako ředitel knihovny? Nejste na to sami! Víme, že začátky můžou být plné otázek, a proto jsme tu pro vás – komunita kolegů, kteří si tím začátkem sami prošli a rádi pomohou. Můžete se na nás obrátit s čímkoliv, co vás v nové roli čeká. Nabízíme mentoring, sdílení zkušeností i možnost probrat důležitá rozhodnutí, která vás potkají.

 

Naším cílem jsou fungující silné a moderní knihovny, které jsou pilířem demokracie a rozvoje komunit

Workshop Advokační práce v kostce, Olomouc

Wellbeing ředitelů, Třinec

Kde se potkáváme?

  • Setkávání a sdílení zkušeností – pravidelná živá setkání, kde řešíme aktuální témata a výzvy knihoven, sdílíme si ředitelské úspěchy i problémy, hledáme řešení, pomáháme si.
  • Online diskuze – pořádáme online setkání k důležitým tématům i (strategie, PR, financování atd.).
  • Vzdělávání a rozvoj – pořádáme odborné semináře a školení pro ředitele a vedoucí knihoven.
  • Podpora v komunitě – aktivní diskuze, rady, nápady a sdílení inspirace v uzavřené skupině na Facebooku. Sdílení podkladů k aktualizaci směrnic a dalších materiálů na Google Disk.

 

Přídej se k nám a staň se součástí naší komunity. Dej nám o sobě vědět, stačí vyplnit tento formulář: https://forms.gle/hPUL6FAtX6Cxzssn9

V případě dotazů se na nás neváhej obrátit, jsme ti k dispozici.

Martina Wolna (Třinec)

Jan Červinka (Nymburk)

Zdeňka Smahlová (Valašské Meziříčí)

Ke stažení:

Zápisy ze setkání sekce