Posluchárna 1
10. 9. 2025
dopoledne
8:30 - 11:50
Garantství bloku:
Martina Wolna a Monika Horáková
Knihovna jako místo dialogu, občanství a demokratického vzdělávání. Blok plný inspirací, otázek i příkladů, jak může čtenářství i knihovna pomáhat budovat kultivovanou společnost – od Statenic po Sasko. Od výzkumných dat po hlas mladých lidí.
Pocit sounáležitosti je základem zdravé občanské kultury. V době, kdy společnost netvoří znepřátelené tábory, ale spíše izolovaní jednotlivci, je stále důležitější lidi propojovat, zapojovat je do dění kolem sebe a nebo pomáhat najít jim místo v rámci společenství, ve kterém žijí.
Zaměříme pozornosti na roli knihoven v rozvíjení demokratické kultury a občanského vzdělávání. Otevřeme otázku, zda má čtenářství stále sílu formovat demokratické občany – a jakou roli může sehrát knihovna jako místo dialogu, participace a aktivního občanství. Vedle teoretických podnětů nabídneme i příklady dobré praxe z českých i zahraničních knihoven, které otevírají prostor pro diskusi, inkluzi i hravou občanskou zkušenost.
Společně budeme hledat odpovědi na otázky:
- Jak vypadá demokratické vzdělávání v praxi?
- Mohou/dokážou knihovny přispět ke spojování lidí a společnosti?
- Je toto budoucnost knihoven? A jsme na ni připraveni?
8:30
Martina Wolna a Monika Horáková
Úvodní slovo
8:40
Michal Černý
Demokracie mezi řádky – knihovny jako místa, kde se demokracie netvoří hesly, ale porozuměním
Demokracie prochází krizemi. Svět, ve kterém žijeme se stává stále komplexnější a složitější, což znesnadňuje možnost poučené a svobodné volby. Knihovny mohou být místem, kde otázky zaznívají dříve než odpovědi, kde se nebojíme složitosti a nejednoznačnosti, kde ochota poznávat, zvažovat a diskutovat je větší než touha prosadit svůj privátní zájem. Dotkneme se Deweyho, Masaryka, Patočky, Bělohradského a dalších abychom mohli společně chápat knihovnu jako místo demokracie. Jako místo, v němž i nesoulad v přesvědčení není překážkou v hledání společného dobra a hodnot pro celé společenství.
Michal Černý působí jako docent na KISKu a dlouhodobě se zaměřuje na studium proměny společnosti, jejich hodnot a vzdělávání v návaznosti na technologie a informační revoluci. Působí zde jako zástupce vedoucího katedry, snaží se hledat nové formy a formáty výuky zvyšující participaci studujících na vzdělávacím procesu a jejich kompetenční rozvoj. Učí ale také na dalších fakultách. Doktorát získal ze sociální pedagogiky, habilitaci z ICT ve vzdělávání s prací zaměřenou na proměnu informační gramotnosti. Rád učí.
9:05
Jaromír Mazák
Jsme rozladění, ale v zákopech nesedíme: sonda do „polarizace“ české společnosti
Ve veřejném prostoru se často vyskytuje představa ostře polarizované společnosti rozdělené na dva tábory, které spolu vedou nesmiřitelný boj. Zpráva analytického ústavu STEM „Různá vyprávění o jedné společnosti“ tento pohled označuje za příliš zjednodušující a nabízí datově podložený pohled na strukturu názorů a postojů v Česku. Cílem příspěvku je představit zjištění této zprávy a ukázat, na čem se shodneme a na čem nikoliv. Ukazuje se, že naše neshody neodráží existenci dvou zabetonovaných jednolitých bloků, ale spíše se přeskupujeme do různých názorových skupin v závislosti na diskutovaném tématu. Součástí příspěvku bude také otevření diskuse o příčinách štěpení české společnosti. Skutečností totiž je, že česká společnost je v posledních letech zklamaná z veřejného dění a rozladěná z obtížného hledání shody v některých tématech.
Jaromír Mazák, ředitel výzkumu STEM: Jaromír se jako sociolog věnuje problematice občanské a politické participace a otázkám sociální soudržnosti. Ve STEM se zaměřuje na rozvoj nových výzkumných témat. V minulosti pracoval na Univerzitě Karlově jako výzkumník a vysokoškolský pedagog se zaměřením na politickou sociologii, statistiku a analýzu dat. Na téže univerzitě získal také PhD ze sociologie. Strávil dva trimestry na stáži na Oxfordské univerzitě a vedl několik projektů zaměřených na evaluaci dopadu.
Ve volném čase přesvědčuje lidi, aby si přečetli knihu Harry Potter a metody racionality.
9:30
Zuzana Brychtová Horecká a Barbora Černohorská
Volte zvířata! Když se děti učí volit.
Knihovnice ze Statenic připravily workshop podle knihy Volte zvířata!, který dětem přibližuje principy demokracie hravou formou. Aktivita pomáhá dětem pochopit úskalí předvolebních kampaní a manipulativního chování, rozvíjí jejich prezentační dovednosti a učí je práci ve skupině. Na konferenci nám knihovnice přiblíží, co je k tvorbě programu inspirovalo, jak probíhá v praxi – a co všechno se během něj děti i knihovnice naučily.
Zuzana se kromě knihovničení věnuje grafice a Bára nově pracuje také ve Středočeské knihovně v Kladně jako edukátorka. Společně vedou od roku 2017 Obecní knihovnu J. M. Hovorky ve Statenicích jako vzdělávací a kreativní centrum obce. V roce 2021 získaly pro Statenice ocenění „Knihovna roku“ mimo jiné za zásadní ovlivnění kulturního, společenského, ale i politického dění v obci a za přispění k znovuobnovení společné činnosti venkovské komunity. V posledním roce jim však složitá politická situace v obci přináší při práci mnoho těžkých zkoušek.
10:00 - 10:20 - Přestávka
10:20
Kathrin Hartmann
Inspirace z Německa: Land.schafft.Demokratie – Venkovské knihovny posilují demokracii
Knihovny svou činností upevňují demokracii. Dobře zakotvené ve venkovské a městské společnosti zajišťují přístup k informacím a umožňují výměnu názorů a setkávání. Tím posilují soudržnost společnosti na místní úrovni.
Od roku 2023 podporuje Spolková centrála pro politické vzdělávání (Bundeszentrale für politische Bildung) v rámci projektu Land.schafft.Demokratie každoročně až 15 knihoven v obcích do 50 000 obyvatel po celém Německu při vytváření nabídek zaměřených na demokracii, dialog a rozmanitost v jejich regionech. Partnerem projektu je Německý knihovnický svaz (Deutscher Bibliotheksverband).
Kathrin Hartmann je od roku 2013 zástupkyní ředitele Německého knihovnického svazu (Deutscher Bibliotheksverband). Vede oblast projektů a programů a je koordinátorkou kompetenční sítě pro knihovny (Kompetenznetzwerk für Bibliotheken).
10:50
Knihovna jako trenažér demokracie? Proč ne.
Co je to demokratické vzdělávání, proč by nás to mělo zajímat – a jakou roli v tom mohou sehrát knihovny? Ondřej Horák z Centra občanského vzdělávání nabídne praktický vhled do konceptu, který se u nás zatím příliš neusadil, přestože má v zahraničí dlouholetou tradici. Co může být jeho náplní, komu je určeno a jak konkrétně by mohlo vypadat v prostředí veřejné knihovny? Můžeme být místem, kde se lidé učí nejen číst, ale i chápat svět a aktivně se v něm pohybovat? A co to vlastně znamená „demokraticky vzdělávat“?
Ondřej Horák, ředitel COV
Martina Wolna, ředitelka KT
Roman Večerek, ředitel Oravské knižnice Antona Habovštiaka