Digitální občanství

Aula
11. 9. 2024
8:30 - 11:50

Garantky bloku:

Radka Kodetová (Krajská knihovna Pardubice, ředitelka)
Martina Košanová (Národní knihovna ČR, ředitelka Odboru komunikace a PR)
Jana Linhartová (Knihovna Ústeckého kraje, ředitelka)
Pavlína Mazáčová (MU Brno, Katedra informačních studií a knihovnictví)

8:30

Úvodní slovo

Spot „DOVEDNOSTI PRO ŽIVOT“

8:35

Tritius

Jiří Šilha

Digitální průkaz čtenáře knihovny je systému Tritius realita od 6/2024. Jak chceme digitální průkaz dál rozvíjet ? Dvou faktorové přihlašování do knihovního systému – možnosti a následky. Jaké další novinky v systému Tritius máme a jaké chystáme Vám představíme během krátké prezentace.

8:45

Jak mohou knihovny pomoci se vzděláváním knihovníků, široké veřejnosti a pedagogických pracovníků?

Moderovaná diskuze s odborníky: Jak mohou knihovny pomoci společnosti v rozvoji kompetencí a dovedností pro život? Měly by se stát partnerem státní správy v době digitální transformace? Pokud ano, co k tomu potřebují? Pokud ne, co tomu brání?

Na tyto a další otázky Vám odpoví odborníci:

Za DIA Petr Kuchař, za MPSV Jana Malá, za MŠMT Martin Úlovec, za NPI ČR Jan Brůha, za ÚP ČR Jan Horák a Anna Frymlová, za ÚV ČR Kristina Vančurová, za UZS Tomáš Řehák a další aktéři. Pro účastníky bude prostor na dotazy.

10:00 - 10:20 - Přestávka

10:20

BIBLIB.CZ – konečně v České republice

Ján Grman (SVOP)

Společnost SVOP je již 25 let aktivní ve vývoji knihovních systémů. Platforma BIBLIB je výsledkem více než 10 let vývoje, jež vyústil do několika velkých bibliografických databází jako jsou Cetrální rejstřík evidence publikační činnosti, Centrální rejstřík závěrečných prací, Infogate – souborný katalog SR, ale zejména BIBLIB.SK – knihovní systém.

BIBLIB.SK a INFOGATE jsou přímo propojeny a integrují miliony bibliografických záznamů většiny knihoven na Slovensku. V samotném systému přitom funguje více než 250 samostatných knihoven různých velikostí a typů.

V letošním roce se BIBLIB výrazně rozšiřuje a přináší evidenci väčšiny typů dokumentů, analytický rozpis (bibliografie) a velmi efektivní příjem periodik. Kromě slovenštiny systém přichází také s českou a anglickou jazykovou mutací. Na podzim se zákazníkům otevře BIBLIB.CZ, který je vázán na souborný katalog knihoven v České republice.

10:30

AI jako výzva: Příběh Krajské knihovny v Pardubicích

Projekt Jsem_v_kurzu nejen pro knihovníky, ale i pro veřejnost v Pardubickém kraji. V červnu 2024 absolvovala část zaměstnanců Krajské knihovny v Pardubicích školení „Umělá inteligence jako pomocník pro moji profesi“, které proběhlo v rámci projektu „Knihovna v kurzu“. Pod vedením zkušeného lektora společnosti Calderon účastníci postupně překonávali počáteční nedůvěru k novým technologiím a seznamovali se s konkrétními nástroji umělé inteligence. Kromě vhledu do průběhu školení se příspěvek zaměří rovněž na související obtíže, výzvy, zkreslené představy a osobní zkušenosti přítomných.

Radek Haňka pracuje jako vedoucí edukačního oddělení KK Pardubice. Je aktivně zapojen v odborných skupinách profesních organizací zaměřených na vzdělávání, nyní cílí na mediální vzdělávání a AI v knihovnách. Je absolventem filosofie a držitel krajské ceny MARK 2023.

Martin Jech je autorem kurzu Knihovna_v_kurzu, předsedou Správní rady Poradenského a edukačního centra z.ú., spolumajitelem společnosti Scrumfinity a podporovatelem sítě knihoven, které vnímá jako nezastupitelná vzdělávací centra pro celoživotní učení.

10:45

Online vzdělávací platforma Digitálního Česka

Koncem května letošního roku bylo podepsáno memorandum o spolupráci mezi Národní knihovnou ČR a místopředsedou vlády pro digitalizaci. Jeho předmětem je mj. podpora knihovníků a knihovnic ve vzdělávání zaměřeném na digitální kompetence, k čemuž by měl napomoct i specializovaný e-learningový kurz Knihovníci jako mediátoři v šíření základních digitálních dovedností. Odbor místopředsedy vlády pro digitalizaci spustil i další tři specializované online kurzy, které jsou tentokrát určeny veřejnosti. U nich se zase očekává, že s jejich šířením pomůžeme my, knihovníci a knihovnice.

Příspěvek stručně představí všechny zmiňované kurzy a přiblíží i první zkušenosti s jejich využitím v Městské knihovně v Praze. Zjistíte, co nás ještě čeká, a pozveme vás k účasti na Týdnu pro Digitální Česko.

Kristina Vančurová
Vystudovala sociologii při FSV UK, na Úřadu vlády pracuje od března 2023. V kabinetu místopředsedy vlády pro digitalizaci se věnuje zejména problematice šíření digitálních dovedností. Usiluje o užší spolupráci napříč institucemi, ať již jde o soukromý, neziskový či akademický sektor. Zvláštní důraz klade na spolupráci s knihovnami. Spoluorganizuje akci Týden pro Digitální Česko.

Ondřej Hudeček
Pracuje jako metodik Městské knihovny v Praze. Zaměřuje se především na témata mediálního a digitálního vzdělávání v knihovnách. Absolvent antropologie a sociální ekologie. Držitel ceny MARK 2020.

11:00

KUK na mediální vzdělávání

Koncem roku 2023 proběhla pilotáž k Mediálnímu vzdělávání v ÚK, pod vedením pana Kaderky ve spolupráci s KÚK a pod patronací NPI ČR. Cílem pilotního projektu bylo propojit knihovny a školy, což se podařilo na závěrečném Dni pro Mediální vzdělávání na UJEP. Projekt se nyní připravuje pro Liberecký a jihomoravský kraj. Další pracovní skupiny podporované Nadací OSF k podpoře Mediálního vzdělávání a podpoře digitální agendy v knihovnách pracovaly taktéž od konce roku 2023. Praktické výstupy z těchto aktivit využitelné v knihovnách Vám představí následující příspěvek, kde se dozvíte jak připravit pro studenty projektový den zaměřený na mediální gramotnost nebo ochutnáte lekci “Wikipedie jako nástroj mediálního vzdělávání” pro střední školy. Na závěr Vám představíme, jak je možné zrealizovat Den mediálního vzdělávání ve Vašem kraji a co chystá KUK v rámci IDZ.

Tereza Lišková, vedoucí programu Knihovny jako průvodkyně 21. století podporovaného Nadací OSF.

Jiří Zelenka pracuje v Knihovně Ústeckého kraje jako metodik a lektor v regionálním edukačním centru. V současné době dokončuje doktorát na FHS UK a věnuje se především tématům mediální gramotnosti a umělé inteligence. V loňském roce se účastnil mezinárodní konference věnované problematice dezinformací v Sofii a aktivně se zapojil do několika pracovních skupin v rámci koordinace mediálního vzdělávání v knihovnách. Kolegům knihovníkům, učitelům a studentům zajímavou formou prakticky představuje potenciál knihoven jako moderních edukačních center i v oblasti AI.

11:15

Reedukace dyslexie a rozvoj čtenářských dovedností pomocí eye-trackingu

V rámci projektu aplikovaného výzkumu Laboratoře Kognitivních a Informačních věd (LICS) vzniká softwarové řešení postavené na technologii sledování očí pro reedukaci dyslexie a rozvoj čtenářských dovedností. Projekt navazuje na předchozí řešení, které vzniklo pro účely diagnostiky dyslexie. Nový systém DeveLex je navržen tak, aby umožnil interaktivní a zábavnou formou rozvíjet čtenářské dovednosti dítetě. Systém DeveLex je založen na třech klíčových parametrech: adaptabilitě, škálovatelnosti a interaktivitě, resp. částečně automatickém provozu. Cílem je vytvořit komplexní systém tak, aby bylo možné využít síť knihoven jako nízkoprahových institucí zprostředkovávající vzdělávání. Výstup je podpořen TAČR Sigma: Reedukace dyslexie a rozvoj čtenářských dovedností s využitím eye-trackingu (TQ01000037); https://lics.phil.muni.cz/research/develex

Nicol Dostálová působí jako odborná pracovnice na Ústavu pedagogických věd FF MU, kde se dlouhodobě věnuje výzkumu v oblasti čtení v kontextu dyslexie s využitím eye-trackingu, a to jak se zaměřením na diagnostiku dyslexie s pomocí eye-trackingu a umělé inteligence, tak i na reedukaci dyslexie založenou na sledování očních pohybů. Současně se v rámci HCI Labu na Katedře vizuální informatiky FI MU podílí na realizaci projektu Horizont Europe, který se zaměřuje na zlepšování duševního zdraví u adolescentů.

Kateřina Jochecová působí na Katedře Informačních Studií a Knihovnictví, je součástí výzkumné skupiny LICS (Laboratory for Information and Cognitive Sciences). Věnuje se primárně výzkumu virtuální reality v různých kontextech a výzkumu kognice prostoru s využitím mobilního eye trackeru.

Čeněk Šašinka působí na Katedře Informačních Studií a Knihovnictví, vede výzkumnou skupinu LICS (Laboratory for Information and Cognitive Sciences) a je řešitelem projektů jak v oblasti základního, tak aplikovaného výzkumu. V současné době se zaměřuje především na oblast sociální virtuální reality a mj. je i řešitelem projektu Reedukace dyslexie a rozvoj čtenářských dovedností s využitím eye-trackingu, ve kterém vzniká řešení za použití technologie eye-trackingu.

11:30

Diskuze

11:40

Závěr

ZMĚNA PROGRAMU ČI PŘEDNÁŠEJÍCH VYHRAZENA!